3:e delen – träningen

 

2

(Min nya lunch hang up, bananpannkakor som idag blev våfflor. Med vaniljkvarg utan tillsatt socker, och bär eller frukt).

 

Nu är ni några som undrat när del 3 av resan med vikten och träningen ska dyka upp här. Det är bra att ni hojtar till, så jag kommer till skott. 🙂

I Januari-15 hade jag då gjort mig av med 6 kg på drygt två månader. Det gjorde susen att hela tiden se resultat och att jag faktiskt hade klarat av att stanna på banan över jul och nyår. Men nu var det ju dags att ta tag i träningen igen och jag drog iväg till gymmet och min crosstrainer ca. 5 ggr/veckan. Det jag gjorde nu var att utöka mina 30 min på crosstrainern, med snabba promenader som sakta blev något slags lufsande där på gångbandet. Jo då, lufsande och så innerligt tråkigt men mitt mål var nu att springa (ja eller lufsa) 2 kilometer utan att stanna. Jag är ingen löpare. Oh no. Jag är inte skapt för det. Punkt. Men när april kom kunde jag springa 5 km och då grät jag där på bandet. Jag trodde väl aldrig, aldrig att jag skulle klara det. Med lite jävlar anamma gick det.

 

1

 

I takt med att jag ökade träningen började vikten att hoppa. Ibland upp, ibland ner, och så upp igen och ibland stod det helt still. Det här väckte inga trevliga känslor. Jag kände både panik och uppgivenhet men jag kunde ju samtidigt se att min kropp började ändra form och se lite starkare ut. Det gällde nu bara att stå ut och fortsätta kämpa. Jag fortsatte hela tiden att följa Viktväktarna, och när slutet av maj -15 kom hade jag gått ner 6 kilo till, och det var 4 kilo under det jag satt som min målvikt. Kanske var det dags att hitta en balans med kost och träning? Med fokus på att hålla vikten istället. Jag började tröttna på både crosstrainer och löpband och började snegla lite smått mot styrketränings maskinerna. Men först väntade nästa utmaning och det var sommaren med semester och chill. Hur skulle det gå med träningen? För att inte tala om de kommande lata dagarna i Kroatien med pizza till lunch var och varannan dag, och gott vin på kvällarna!

Men det tar vi nästa gång. Nu kör vi fredag!

Kramar.

 

12 thoughts on “3:e delen – träningen

  1. Spännande, väntar på nästa del. Är själv med i vv och kämpar med 5 kg till. Är dock dålig på att röra mig… Gillar din blogg

  2. Gillar din “reseskildring” som berättar att allt är möjligt men inte utan motstånd. Inspiration. Nu ska jag ut och springa med Mindful running, vi mäter inte tid och sträckor, vi springer för att njuta av skogen och för att bli gamla, men några av hoppas såklart på att bli av med ett och annat kilo 😉 Fin helg till dig!

  3. Men tack snälla du för det här inlägget! Här sitter och nästan gråter. Började med VV för snart 2 mån sen och har “bara” gått ner 5 kilo. Känns som alla andra går ner mycket mera. Började med träningen för drygt en månad sen. Ca 5 ggr per vecka. Och det går så trögt med vikten nu. Tom som du skriver upp eller stannat av. Jag följer pointsen till punkt och pricka och ändå så. Känt mig så uppgiven och verkligen känt att det är inte kul. Men nu efter att ja läst ditt inlägg så blev jag så pepp igen. Nu vet jag att jag inte är ensam att ha det så här och bara man håller i så blir det ett resultat.
    Stor kram
    / Fia

    1. Du..5 kilo är bra!! Försök skita i alla andra-fast du kan i och för sig tänka på alla dom som inte klarar det alls och tänka att du inte ska bli en av dom. Redan där har du lyckats!

  4. Wow och wow igen så jäkla starkt!!! Så bra pli och som du skrev ibland vill man bara ge upp och det gör dom flesta.
    Hoppas att balansen finns där nu hos dig för som jag skrivit tidigare kan det hela lätt gå över till maniskt beteende.
    Trevlig lördag!/Hanna från MP

  5. Hej, tycker det är tråkigt att du väldigt sällan besvara frågor du får i kommentarerna. Det är ju inte som att du får 100-tals kommentarer.
    För ett tag sen hade du ett inlägg där du visade ett par coola träningsbyxor, vi var flera som frågade om dem. Noll svar.
    Nu senast visade du upp skor som du ÄLSKAR…vi frågar var har du hittat dem? NOLL svar.
    Vad beror det på? Ointresse? Risk att inte vara ensam om en produkt?

    1. jag ska absolut försöka bättra mig!
      skorna kommer från adidas.com
      och byxorna från stronger.se

  6. Hej igen. Jag läser alltid dina inlägg, men tycker det är lite tråkigt att du inte besvarar frågorna du får i kommentarerna.
    Är det av ointresse? tidsbrist? eller helt enkelt inte vilja dela med sig av produkt fynd?

  7. Hei, er så inspirert av det du har fått til! Er selv i gang med min reise, og har gått ned 4 kilo så langt. Har noen kilo igjen, men skal ikke gi meg denne gangen! Venter spent på ditt neste innlegg, på hvordan du kom deg igjennom alle sommerens fristelser og late feriedager. Kan du også skrive litt om hvordan du taklet fristelser i hverdagen? Har gått på noen smeller, er så ufattelig glad i gjærbakst og kaker…. Vil også gjerne vite hvordan du opprettholder din nye livsstil med kosthold og trening. Noen ganger er det så utrolig vanskelig å ta de viktige valgene hver dag, selv om man vet hva som er rett.

    Vennlig hilsen Mia

Comments are closed.